Richter om
Richter Katalogtext 1992
När man står inför ett verk av fenomenet Mikael
Richter slås man av kopplingen mellan Disney och
sportradion.
Megastjärnan Richter med rötter i Norden, och en
kontext bestående av en frapperande sammankoppling
mellan idrott och sexualitet, iscensätter snarast en
psyko-sexuell reaktion som desublimerar en allvarligt
menad vision att överskrida samtidens implosion.
Genom att överskrida gränsen till det omöjliga kan man
säga att Richter konfronterar sin publik med publikens
eget tillstånd. det blir en oändlig men inte ändlös
ström av parallella skeden, där uttrycket befinner sig
i ett latent tillstånd och innehåller allting. Men
eftersom förändringen är det innersta villkoret för
existensen, tar sedan något nytt sin början där
kroppen, konstnärens "tivoli" är det verkliga
konstobjektet. Den dolda kraften övergår i ett optiskt
flöde, som av materialiserar materian, så att vi inte
upplever formerna som abstrakta.
Är det då linjerelationerna som strukturerar världen?
Inte som jag ser det. Eller som Richter mycket talande
själv har uttryckt det i en intervju i konsttidskriften
Acconi (nr 2 1991): "Det är sorgligt att folk nu
för tiden inte vet att man kan skriva och rita på en
ryamatta genom att borsta ludden i olika
riktningar".
Det här systemet av överensstämmelse mellan linjerna,
det är inte en fråga om form utan snarare om konstens
innehåll, dess egentliga innehåll.
Richters konst är på idéplanet hittills
oöverträffad, men också magnifik som visuell
upplevelse vilket har lett till att Mikaels konstnärskap
för mig kommit att stå som en stark favorit.
|